Industria prelucrătoare

Politicile economice ale Germaniei susțin și încurajează un mediu industrial variat și competitiv, punând un accent puternic pe tehnologiile inovatoare. Multe întreprinderi mici și mijlocii utilizează acest potențial, reușind să devina lideri de piață pe segmentele în care sunt active. Produsele germane se află în topul produselor de export în întreaga lume. Conform unor studii recente, Germania se situează în rândul locațiilor de top în ceea ce privește investițiile în Europa.

Împreună cu economia sa relativ stabilă, Germania reprezintă cea mai mare piață internă din Europa, creând o bază mare și stabilă de clienți pentru investitori. Integrarea Germaniei în economia mondială, de asemenea, permite companiilor să obțină și să împărtășească cunoștințe, produse și angajați din cadrul unei rețele globale.

Informaţii generale despre industria prelucrătoare

Industria auto

Sectorul Auto este un pilon determinant pentru întregul sector industrial al Germaniei, devenind astfel lider pe piața globală, genrând în jur de 20% din totalul veniturilor industriei germane. Germania este piața auto numărul 1 din Europa; deținând peste 30% din totalul autoturismelor fabricate (5,5 milioane). Germania este țara a 945 de companii de producție motoare și asamblare auto, cu capacitate de peste o treime din producția totală de automobile din Europa.

Una din cinci mașini în întreaga lume poartă un brand german. În 2017 cheltuielile de cercetare-dezvoltare pentru piața auto internă a ajuns la 22 miliarde de euro, ajungând să fie unica țară cu o astfel de investiție. 21 din top 100 de furnizori de automobile din lume sunt companii germane. Circa 78% din automobile fabricate în Germania în 2017 au fost destinate piețelor internaționale, un nou record.

Industria chimică

Evoluția industriei chimice de la producția de masă și vrac la produse sofisticate si specializate, se explică prin modelul push-pull. Din cauza presiunii ridicate a costurilor, producția de masă care generează marje reduse de profit, a fost împinsă către țările producătoare de materii prime. În același timp, Europa are acces la tehnologie și know-how, atât de necesare pe o piață în continuă creștere.

Industria chimică este reprezentată în Germania de 1645 de companii, peste 331401 de angajați și însumează o cifră de afaceri de 136499 mil. Euro, plasând-o astfel pe primul loc în Europa. Mai mult de jumătate din producție este destinată exportului (59,4%). Pe piața mondială se bucură Germania de un alt loc fruntaș, 3, precedată de Statele Unite și China. Din dorința de dezvoltare și formare continuă în acest domeniu, s-au investit în anul 2015 peste 4,2 miliarde Euro.

Industria de prelucrare a metalelor

Cifra de afaceri a acestei industrii s-a ridicat în 2017 la 102,9 miliarde de euro. Cea mai mare pondere în cifra de afaceri a branșei este generată de producția și prelucrarea metalelor neferoase, printre cele mai importante numărându-se: cupru, zinc, plumb, nichel și aluminiu.

Relația dintre importul și exportul de metale ale Germaniei este una echilibrată. Cei mai importanți furnizori sunt Belgia, Olanda și Austria. Principalii parteneri pentru export ai Germaniei sunt Franța, Elveția și Regatul Unit al Marii Britanii. Cele mai importante companii germane din industria producției și prelucrării metalelor sunt Thyssenkrupp, ArcelorMittal şi Salzgitter. ThyssenKrupp de departe cel mai mare producător de oțel din Germania a înregistrat o producție de 12,1 milioane de tone de oțel, în ultimul an.

Quelle: www.imm.gov.ro/adaugare_fisiere_imm/2018/11/GERMANIA.pdf

Industria construțiilor

Industria construcțiilor se bucură în Germania de o creștere exponențiala. 112 miliarde de euro este rezultatul acesteia în anul 2017, cu un plus de 5% față de anul precedent. Cele mai importante domenii ale acesteia sunt instalațiile, construcțiile civile si construcții de drumuri. Întreaga industrie a construcțiilor din Germania are aproximativ 812.000 de angajați.

Cea mai mare firmă de construcții din Germania este Hochtief AG, cu sediul în Essen. La nivel internațional este singura companie germană între primele 10 după cifra de afaceri la nivel mondial. Primele trei locuri sunt ocupate de companii din China. Activitatea pur de construcții are prezent un rol secundar pentru marile concerne germane din acest sector, tendința este spre oferirea de servicii de infrastructură, planificarea, finanțare, construire și exploatare.

Industria IT&C

Piața IT&C germană este una dintre cele mai mari din Europa. Companiile mici și mijlocii constituie atât un motor al inovării, cât și o bază solidă de clienți pentru soluțiile IT&C „Made in Germany“. Tot mai multe companii multinaționale decid să își desfășoare activitatea în Germania, cu scopul de a beneficia de forța de muncă de specialitate, infrastructura ultra-modernă, evoluțiile salariale moderate, rata mare de productivitate în Europa și sistemul competitiv de impozitare. Piața de software reprezintă ca valoare aproximativ un sfert din piața europeana de software.

Marii jucători precum IBM, Microsoft, Oracle si SAP sunt prezenți pe piața germană de software. Cu toate acestea, piața este caracterizează de numărul mare de IMM-uri active în acest domeniu, foarte dinamice și extrem de specializate. Companiile mijlocii domină peisajul economic și industrial al Germaniei, oferind o mare diversitate de firme foarte specializate în diversele sub-segmente ale pieței, cu prezențe pe piața mondială. Există de asemenea, oportunități promițătoare de dezvoltare și pentru jucătorii nou-intrați pe piață. Cel mai mare potențial îl au furnizorii de produse și servicii software specializate pe diversele branșe ale industriei.

Logistică și transport

Germania este lider de piață în Europa în acest domeniu, cu o cifră de afaceri anuală de 267 miliarde de euro, mai mult decât Franța și Marea Britanie la un loc, ele ocupând locurile 2 si 3 în clasamentul european. Cea mai mare economie din Europa și a patra la nivel mondial a generat mărfuri și servicii în valoare de 3 miliarde de euro. Germania ocupă locul 3 la nivel mondial în ce privește atât volumul exporturilor cât și al importurilor de bunuri.

Sectorul de transport și logistică înglobează aproape 3 milioane de angajați în 60.000 de companii. lider mondial în domeniul logisticii inovație, tehnologie și servicii cu aproape 3 milioane de angajați în 60.000 de companii. Cu o cifră de afaceri de 13 miliarde de euro Germania este cel mai mare exportator de servicii de logistică la nivel mondial, fiind urmat de China 10,1 miliarde de euro pe locul 2 și Statele Unite ale Americii cu 7,4 miliarde de euro pe locul 3. Cele mai mari companii de logistica germane sunt: Deutsche Post (nr. 1 mondial.), DHL, Schenker și Dachser.

Industria jucăriilor

Industria jucăriilor este un factor economic care joacă un rol important în relațiile economice externe, în special cu cu țările cu economie emergentă orientate către export. Germania a importat în 2017 jucării în valoare de 2,19 miliarde de euro, valoarea de export ridicându-se în aceeași perioadă la 1,55 miliarde de euro. Piața de jucării din Germania a realizat în 2017 o cifră de afaceri de aproximativ 2,04 miliarde de euro; cea mai mare parte a cifrei de afaceri a fost generată de jucăriile pentru copii mici, jocuri si puzzle-uri.

Cel mai mare producător de jucării din întreaga lume din punct de vedere al cifrei de afaceri realizate a fost în 2017 compania americană Mattel. A fost urmat de producătorul danez Lego cu 4,7 miliarde de euro cifră de afaceri, locul al treilea fiind ocupat de Hasbro cu aproape 4 miliarde de euro. Locurile preferate de germani în 2017 pentru achiziționarea jucăriilor au fost departamentele de jucării din centrele comerciale. Internetul se bucură de tot mai multă importanță, comerțul online câștigând teren în ce privește cumpărarea de jucării. In 2017, 9,8% din populația germană a preferat comerțul online pentru achiziționarea jucăriilor, un procentaj care se află în continuă creștere.

Cel mai important criteriu de cumpărare a jucăriilor este valoarea lor educativă. Tema durabilității câștigă importanță și în domeniul jucăriilor. Astfel, materialul din care sunt produse precum și metoda de producție a acestora se doresc a avea un impact cât mai scăzut asupra mediului.

Quelle: www.statista.com/statistics/671571/points-of-purchase-toys-and-games-germany/

Industria alimentară și a băuturilor

Puține industrii sunt la fel de complexe precum industria alimentară și a băuturilor, dar Germania se prezintă bine la toate categoriile: atât la produse de cofetărie, semipreparate, produse congelate și alimente refrigerate. Industria alimentară și a băuturilor este al patrulea mare cel mai mare sector industrial din Germania. Este caracterizată de prezența companiilor mici și mijlocii, un număr de aproximativ 6000 de companii, generând o producție în valoare de 180 miliarde de euro în 2017.

Exporturile de produse alimentare prelucrate și produse agricole de bază a generat vânzări de 78,4 miliarde de euro în 2017, ceea ce face din Germania al treilea mare exportator de produse alimentare și băuturi din întreaga lume. Cele mai mari sub-segmente ale sectorului alimentar în 2017 au fost: carne (24,3%), produse lactate (14,9%), produse de panificație (9,6 %) și dulciurilor (7,8%). Germania gazda a numeroși actori naționali și internaționali de renume, Dr. Oetker Group, Südzucker, Arla, Mondelez, Nestle, Cargill și multe altele.

Industria tehnică medicală

Piața germană a tehnologiilor medicale este cea mai mare din Europa și a treia la nivel mondial. Activitatea de cercetare-dezvoltare în acest domeniu se bucură de o tradiție lungă în Germania. Specialiștii din acest domeniu au o pregătire excelentă, în mod special prin apropierea de piețe cu enorm potențial de creștere, Germania fiind astăzi un magnet pentru companiile internaționale, active in domeniul tehnologiei medicale.

Acest sector generează o treime din cifra lui de afaceri cu produse care sunt de mai puțin de 3 ani pe piață. Acesta este doar unul dintre indicatorii puterii inovatoare a Germaniei. Exporturile în acest domeniu sunt într-o continuă creștere, rezultând în 2017 o creștere de 4,8% a veniturilor industriei interne.

Quelle: www.gtai.de/GTAI/Navigation/EN/Invest/Industries/Life-sciences/medical-technology.html