Industria auto critică de ceva timp condițiile din Germania și avertizează că industria s-ar putea muta în străinătate. Conform datelor Asociației Germane a Industriei Auto (VDA), începând cu 2022, industria auto germană a investit mai mulți bani în alte țări decât în Germania. La acea dată, raportul era de 51% la 49% în favoarea țărilor străine, cu cheltuieli totale de 89 miliarde de euro. Un an mai târziu, ponderea investițiilor străine era de 53%, cheltuielile totale ridicându-se la 99 de miliarde de euro în 2023. Nu sunt disponibile date mai recente.
„Până în 2021, o ușoară majoritate a investițiilor totale se îndrepta către Germania, dar de atunci tendința s-a schimbat în favoarea țărilor străine. Unul dintre motive este reprezentat de condițiile inadecvate ale amplasamentului : prețuri ridicate la energie și costuri birocratice ridicate ", a declarat pentru FAZ economistul șef al VDA, Manuel Kallweit.
Industria automobilelor critică de ceva timp condițiile din Germania și avertizează cu privire la un exod al industriei. Tendința investițiilor în imobilizări corporale - de exemplu în fabrici - este deosebit de clară. În 2012, raportul era încă aproape echilibrat (51% investiții în străinătate, 49% in țară). În 2023, ponderea investițiilor în străinătate era de 62%. Doar 38% se mai îndreptau către locația germană.
Există o tendință similară în ceea ce privește investițiile în cercetare și dezvoltare. În 2008, producătorii germani de automobile investeau încă 70 % în Germania, iar 15 ani mai târziu doar 53 %.
„Este imperativ să avem grijă de Germania ca amplasament de afaceri, astfel încât producția de automobile și locurile de muncă să rămână în Germania. Există tentația de a reloca cercetarea-dezvoltarea din cauza costurilor. Practic, munca de dezvoltare este mai ușoară și mai bună dacă are loc la locul de producție", a declarat Kallweit.